Riksvapen

Publicerad:

Årets konstnärer på Kungl. Djurgården:
Elmgreen & Dragset

Sommarens utställare på Kungliga Djurgården blir konstnärsduon Elmgreen & Dragset. Utställningen visas 8 juni–26 september. Huvudnumret är en åtta meter hög platsspecifik skulptur som kommer att förvärvas av Prinsessan Estelles Kulturstiftelse och ingå i den framtida skulpturparken i Rosendalsområdet.

Konstnärerna Michael Elmgreen (f. 1961 i Köpenhamn) och Ingar Dragset (f. 1969 i Trondheim) är bosatta och verksamma i Berlin. Sedan början av deras samarbete 1995 har de haft en framstående internationell karriär, och de räknas bland de mest betydande och mångfacetterade konstnärerna i vår samtid.

"Vi ser verkligen fram emot att få presentera Elmgreen & Dragset utomhus på Kungliga Djurgården i sommar. De har en alldeles speciell förmåga att kunna gestalta angelägna ämnen på ett oväntat och överraskande sätt”, säger Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare för Prinsessan Estelles Kulturstiftelse.

Elmgreen & Dragset utgår ofta från vardagliga föremål i sina skulpturer. De utforskar vad som händer när de igenkännbara objekten placeras i nya osannolika sammanhang. Genom att kombinera absurd humor och ett socialt engagemang lyckas konstnärsduon förändra traditionella tolkningar samtidigt som de manar till eftertanke och reflektion.

Ett av Elmgreen & Dragsets mest kända verk är ”Prada Marfa” från 2005 – en fullskalekopia av en evigt stängd lyxbutik, permanent placerad vid sidan av en ödslig motorväg i västra Texas öken. ”Prada Marfa”, som kan ses som en kommentar till vår konsumtionskultur, har blivit en global attraktion och tusentals besökare åker till platsen varje år för att uppleva den surrealistiska hägringen. Ett annat omtalat verk är bronsskulpturen som presenterades på den fjärde plinten på Trafalgar Square i London 2012, i form av en liten pojke på gunghäst som kontrasterade de närliggande monumentala skulpturerna av ridande krigshjältar. Samma år installerades vid Helsingörs kust, konstnärsduons uppmärksammade manliga version av Danmarks inofficiella nationalsymbol ”Den lilla sjöjungfrun”. Båda verken bryter med de konventionella kraftfulla och atletiska manlighetsidealen. Konstnärernas senaste uppmärksammade utsmyckning ”The Hive” installerades i Moynihan Train Hall, en ny del av Penn station i New York i december 2020.

Förutom en mängd offentliga utsmyckningar och utställningar på museer och gallerier världen runt, har Elmgreen & Dragset deltagit i biennaler i Bangkok, Istanbul, Liverpool, Singapore, Moskva, Venedig, Gwangju, São Paulo och Berlin. De curerade både den danska och den nordiska paviljongen på Venedigbeiennalen 2009, samt hela Istanbulbiennalen 2017. 2015 utnämndes Elmgreen & Dragset till hedersdoktorer på Norwegian University of Science and Technology. Deras senaste utställning i Sverige Visades på Malmö Konsthall 2007.

”Det senaste året har ännu en gång visat hur viktigt det offentliga rummet är, både som samlingsplats och som symbol för gemenskap. Då många museer och kulturinstitutioner har tvingats stänga, blev vi entusiastiska över inbjudan att få visa våra verk utomhus på Kungliga Djurgården, i en unik parkmiljö som är öppen och tillgänglig dag som natt för alla. Det känns som helt rätt plats för vår första utställning i Stockholm”, säger Elmgreen & Dragset

Valet av konstnär beslutas av Prinsessan Estelles Kulturstiftelses styrelse, som biträds av ett konstnärligt råd bestående av Richard Julin, konstnärlig ledare Accelerator i Stockholm, Iris Müller-Westermann, chef Moderna Museet i Malmö och Lars Nittve, fd. chef Tate Modern i London, Moderna Museet i Stockholm och M+ i Hong Kong.

Det konstnärliga rådets motivering för 2021 lyder:
”Elmgreen & Dragset har gjort sig kända för sitt nyskapande sätt att utmana slentrianmässiga tolkningar och spegla dem mot större sociala frågor. Med kvick humor och kritisk blick tar de sig an bekanta företeelser och strukturer och ger dem en ögonöppnande twist. Deras senaste arbeten bottnar ofta i en oro inför en alltför individcentrerad framtid där de upplever att den mänskliga gemenskapen riskerar att gå förlorad.”

Utställningsperiod: 8 juni–26 september 2021.
Plats: Utomhus Rosendals slottspark, vid Folke Bernadottes bro.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare
E-post: press@preks.se