Nyhetsbrev för skolor
Prenumenera på vårt nyhetsbrev för lärare! Då missar du inte nya skolvisningar, inbjudningar till lärarträffar och andra skolnyheter.
Nyheterna publiceras på denna sida (scrolla ner) och du får en notis via e-post när en nyhet publiceras.
NYHETSBREV 2025-01-22

Lärarträffar på Kungliga slottet
Välkommen till Kungliga slottet och våra lärarträffar 13 februari eller 19 februari kl. 16.30–18.30.
Här får du som lärare bekanta dig med vår pedagogiska verksamhet och du möter våra pedagoger som berättar om slottets skolprogram och vad vi kan erbjuda. Du får även besöka den medeltida delen av slottet och, om man vill, prova på några medeltida sporter i Museum Tre Kronor (väldigt enkla, inga förkunskaper krävs). Fralla och kaffe/te serveras. Föranmälan krävs.
Anmäl dig till lärarträffen 13 februari Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anmäl dig till lärarträffen 19 februari Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nytt skolprogram! Upplysningen på Världsarvet Drottningholm
På Världsarvet Drottningholm har ett nytt skolprogram tagit form. Besök Drottningholm tillsammans med era högstadieelever och lär om Lovisa Ulrikas upplysningstid, där vetenskap, samlande och fascination för andra länder står i fokus. Lärarhandledning, skolvisningar på slott och teater samt en dramatiserad audioguide till parken erbjuds. Världsarvsprojektet är ett samarbete mellan Drottningholms slott och Drottningholmsteatern.
Läs mer om skolprogrammet Upplysningen
Gamla stans museer inbjuder till lärarkväll
Museerna i Gamla stan bjuder in till lärarkväll den 13 mars kl. 17.00 på Livrustkammaren. Program och deltagande museer, se inbjudan Pdf, 683.5 kB..
Anmäl dig till lärarkvällen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nya poddavsnitt
I podden Slott & Krona presenteras en ny serie om olika yrken som är kopplade till de Kungliga slotten. Vad gör en slottsarkivarie, hovfurir, husfru och en kavaljerskusk? I podden finns även tidigare avsnitt om kungliga slott, historiska julfiranden och kungliga sporter.