Historik

Drottningholms slotts historia börjar på 1500-talet. Här kommer en kort historisk översikt från den tiden och fram till i dag.

1500-talet

På slutet av 1500-talet byggde kung Johan III ett litet slott till drottning Katarina Jagellonica. Slottet hade två våningar med torn och fick namnet Drottningholm.

1600-talet

År 1661 förstördes Drottningholms slott i en brand. Arkitekten Nicodemus Tessin (den äldre) fick i uppdrag att rita på ett nytt slott.

Det här var under en period när Sverige var en stormakt. Slottet skulle därför inredas i en storslagen stil som passar en stormakt. Inredningsstilen som valdes kallas barock. När arkitekten dog 1682 fick hans son Nicodemus Tessin (den yngre) ta över och göra färdigt slottet.

1700-talet

1744 fick prinsessan Lovisa Ulrika Drottningholms slott som bröllopspresent i samband med att hon gifte sig med Adolf Fredrik. Under Lovisa Ulrikas tid på Drottningholm hade slottet en guldålder. Hon bjöd in poeter, konstnärer, vetenskapsmän och författare som hon umgicks med på Drottningholm. På den här tiden byggdes biblioteket. Det räknas som ett av Sveriges vackraste rum.

År 1777 flyttade kung Gustav III in på Drottningholm. Gustav III skapade den Kinesiska salongen. Han beställde också möbler av Sveriges främsta möbelskapare. Men när Gustav III dog 1792 tog Drottningholms guldålder snart slut.

1800-talet

Under kung Oskar I:s och drottning Josefinas tid fick Drottningholm nytt liv. Denna kung och drottning inredde bland annat den så kallade rikssalen.

Kungarna Oskar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf bodde också långa perioder på Drottningholm. Även de har påverkat hur slottets inredning ser ut.

1900-talet

1981 blev Drottningholms slott permanent bostad för första gången. Då flyttade Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia in här.

Bilden ovan:
Drottningholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Drottningholms slott ligger vid Mälarens strand. Slottet är i dag bostad för Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Drottningholms slott kan du vandra runt på egen hand, men att följa med på en visning gör besöket till en extra upplevelse. Till slott...

Läs mer

Upptäck appen 'Kungliga slotten' som guidar dig genom den kungliga historien, och även genom slottssalarna vid besöket.

Läs mer

Ta med barn och barnbarn på en utflykt till Drottningholm. Här kan ni gå på lejonsafari eller leta efter guld.

Läs mer

Kommande händelser

Drottningholms slott kan du upptäcka på egen hand i egen takt, men att att kombinera med en guidad visning ger besöket en extra upplevelse.

Biljetter

Drottningholms slott byggdes på uppdrag av en drottning och här har många kungligheter levt genom historien. På söndagar är en av de guid...

Biljetter

Upptäck mer om Drottningholms slott

Två drottningar har präglat Drottningholm – Hedvig Eleonora som byggde slottet under stormaktstiden och Lovisa Ulrika som på 1700-talet t...

Läs mer

Drottningholms slottspark är öppen året runt. Här vandrar du genom historiska stilideal från 1600-talets barock till engelsk park på sent...

Läs mer

Drottningholms slottskyrka invigdes 1730 och har sedan dess använts kontinuerligt. Arkitekter är Tessin och inredningen är signerad Carl ...

Läs mer

En julikväll 1753 överraskades drottning Lovisa Ulrika med en fantastisk födelsedagspresent. I bortre delen av Drottningholms slottspark ...

Läs mer

I det gamla maskinhuset vid Kina slott hade konstnären Evert Lundquist sin ateljé. Numera är ateljén museum med oljemålningar, koltecknin...

Läs mer

Vid Drottningholms slott finns ett besökscenter som också inrymmer butiken Kungliga Slottsboden. Butiken erbjuder ett brett utbud av prod...

Läs mer

Artiklar och film

Vi söker medarbetare till sommarsäsongen på våra kungliga slott: guider och besöksvärdar med känsla för service och teamwork.

Läs mer

“Fulla af lif, anda och eld”. I stormaktstidens Sverige förde Karl X Gustav krig under större delen av sin regeringstid. Och hans drottni...

Läs mer

I Sverige delar vi barocken i två perioder – den Karolinska barocken med nordeuropeiska influenser och den senare Tessinska guldbarocken ...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Stängt