Rosendals slott

Rosendals slott ligger på Djurgården i Stockholm.

Det byggdes för snart 200 år sedan åt kung Karl den fjortonde Johan.

Rosendals slott är ett lustslott som man bodde i på sommaren
och där man vilade sig och roade sig. Det har aldrig varit en riktig bostad.

Till stor del är slottet likadant som det var när det byggdes.
Det är gjort i typisk empirestil, så kallad Karl Johans-stil.
Det är en stil med ganska överdrivna former, hårda och kalla färger och mörka träslag.

Slottet är öppet på sommaren och då visar guider runt i slottet.

Bilden ovan:
Rosendals slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se

Inför besöket

Följ med på en guidad tur och hör om slottets kungliga historia, byggnadshistoria och bevarade inredningar.

Läs mer

Gruppbesök förbokas. Gruppbesök välkomnas perioden juni–augusti. Visningen kan ges på svenska eller engelska.

Läs mer

Upptäck mer om Rosendals slott

Till stor del står Rosendal än i dag som det gjorde under Karl Johans och Oskars dagar, vilket gör Rosendal till ett unikt dokument över ...

Läs mer

Upptäck byggnaderna på Rosendal som Karl XIV Johan lät uppföra på 1800-talet. På Rosendal finns ett skyltprogram som berättar om byggnade...

Läs mer

På Södra Djurgården uppfördes åren 1823-27 Rosendals slott för kung Karl XIV Johan. En av tidens mer betydande arkitekter Fredrik Blom fi...

Läs mer

Nationalstadsparken sträcker sig över en mil, från Djurgården i söder till Ulriksdal i norr. Parken innefattar Södra och Norra Djurgården...

Läs mer

Artiklar och film

I juni öppnar de kungliga sommarslotten. Se filmen där Kungl. Husgerådskammarens konservatorer och museitekniker färdigställer Rosendals ...

Läs mer

Det rosa lustslottets möbler och inredning är i hög grad tillverkade av svenskt material. Allt från kolmårdsmarmor till porfyr från Älvda...

Läs mer

Kundservice

Öppettider: Stängt

Många frågar om

  • Är det möjligt att ta bröllopsfoton i slottsparkerna?

    Ja, det är tillåtet att ta bröllopsfoton för privat bruk i våra slottsparker.

    Vänligen respektera följande: det är inte tillåtet att ställa upp skrymmande fotoutrustning och/eller rekvisita, att spärra av eller köra bil på våra parkområden eller på annat sätt störa övriga parkbesökare. Observera särskilda bestämmelser, exempelvis avseende fotografering från luften, under pressinformationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster .

  • Kan jag ta med min barnvagn in på de kungliga besöksmålen?

    Nej, barnvagnar är inte tillåtna inomhus.

  • Är det tillåtet att ta bröllopsfoton inne på de kungliga slotten?

    Nej, bröllopsfotografering i de kungliga slottens salar är inte möjligt.

    I samband med vigsel i Drottningholms slottskyrka, Rosersbergs slottskapell, Strömsholms slottskapell samt Ulriksdals slottskapell går det bra att fotograferas i kyrkan/kapellet, men ej i slottens salar.

  • Finns det förvaringsboxar vid de kungliga besöksmålen?

    Kungliga slottet: Ett fåtal förvaringsboxar finns vid Biljett & Information samt i Museum Tre Kronor. 10 kr i deposition (mynt).
    Vi rekommenderar dock att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väskor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

    Övriga besöksmål: Inga förvaringsboxar tillgängliga. Vi rekommenderar att du inte tar med dig något större bagage. Resväskor och väsor på hjul är inte tillåtna inne på våra besöksmål.

  • Får jag ta med min väska in på de kungliga besöksmålen?

    Ja, mindre väskor är tillåtna, liksom ryggsäckar burna i handen eller på magen. Resväskor och väskor med hjul är inte tillåtna.

    Vänligen observera att vi ej tillhandahar förvaringsboxar (undantaget ett fåtal på Kungliga slottet). Lämna inga väskor utan uppsikt.

Fler frågor och svar