Slottsteatern Confidencen
Sveriges äldsta rokokoteater från 1753 ger både föreställningar och guidade visningar. År 1976 visade prinsessan Christina slottsteatern för operasångerskan Kjerstin Dellert som inledde en enveten kamp för teaterns återuppväckande.
När Lovisa Ulrika kom till Sverige ifrån Tyskland som hustru till blivande kungen Adolf Fredrik fick hon Ulriksdals slott i bröllopsgåva. Efter kröningen 1751 kunde hennes planer på en slottsteater vid Ulriksdal förverkligas, allt enligt europeisk förebild. Carl Fredrik Adelcrantz anlitades som teaterarkitekt, och 1753 hade det gamla ridhuset förvandlats till en fullt utrustad teater i senaste rokokostil med plats för 200 åskådare. Den angränsande värdshusdelen blev till ståtliga salonger för den kungliga familjen och deras gäster.
Slottsteatern förföll efter mordet på Gustav III och föll i dvala i mer än 200 år. 1976 visade prinsessan Christina slottsteatern för operasångerskan Kjerstin Dellert som inledde en enveten kamp för teaterns återuppväckande. Idag har Confidencen fått sin forna glans och är åter en levande teater.
Slottsteaterns historia
Slottsteaterns byggnad uppfördes redan på 1670-talet som ridhus i anslutning till Ulriksdals slott. En annan del av huset inrymde ett värdshus sedan början av 1700-talet.
Den mellersta och största av de kungliga salarna försågs med ett "table à confidence", ett bord som kunde sänkas ner i källaren för att efter omdukning åter höjas genom en lucka i golvet. På så vis kunde de kungliga gästerna föra förtroliga samtal - en confidence - utan att höras av utomstående. Den spektakulära anordningen fick ge namn åt hela teaterbyggnaden.
Det sena 1700-talet var en blomstringstid i svensk teaterhistoria. Sångare, dansare, musiker och kompositörer från såväl Sverige som kontinenten var genom drottningens försorg verksamma vid slottsteatern under denna tid. Här gjorde också den unge kronprinsen Gustav några av sina första försök i teatern och operans konst.
Förföll efter mordet
Slottsteatern förföll efter mordet på Gustav III, och teatermaskineriet revs på 1860-talet. Scenöppningen och dörrarna mot de kungliga rummen murades igen, och salongen skulle med rustik renässansdekor såsom takbjälkar och öppen spis förvandlas till jaktsal åt Karl XV. Det hann dock aldrig färdigställas före kungens död, och sedan dess har huset tjänstgjort som bland annat förråd, skolsal, telegrafstation, militärförläggning, kontor och bostäder.
Kjerstin Dellert tog upp kampen
På 1920-talet, i samband med att Drottningholmsteatern återupptäcktes, uppmärksammades även Confidencen som dock var i mycket sämre skick. Den blev byggnadsminnesmärkt 1935, och 1965 bildades Stiftelsen Ulriksdals Slottsteater med viljan att rädda teatern.
Hösten 1976 kom Kjerstin Dellert till Confidencen, såg den potential som låg förborgad i salongens damm och bråd, och inledde därmed en kamp för teaterns återuppväckande och restaurering. Ulriksdals Slottsteaterns vänförening, Confidencen Rediviva, bildades i början av 1980-talet och ansvarade för Confidencens verksamhet fram till 1996 då Stiftelsen Ulriksdals slottsteater tog över driften i samarbete med vänföreningen.
Kjerstin Häggbom Dellert föddes den 4 november 1925 i Stockholm och gick bort den 5 mars 2018.
Teatern fick nytt liv
Till största del med hjälp av sponsorer, privata donationer och ideellt arbete har det sedan 1980-talet byggts upp en teaterorganisation. Föreställningsverksamheten växte i takt med att Confidencen återskapades steg för steg.
Confidencematsalen inklusive bordsmaskineriet restaurerades 1994-1997. Scenen och teatermaskinerat har 2003-2004, med hjälp av ritningar och jämförelser med teatrarna vid Drottningholm och Gripsholm, kunnat återställas i 1700-talsskick.
Toppbilden: Confidencen, foto Håkan Lind/Kungligaslotten.se